Țin mult la toate comentariile pe care le primesc aici pe blog. Sunt atent la ele chiar dacă nu de puține ori se întîmplă să nu fiu de acord cu ele. Sper că blogurile în general sunt niște platforme în care să ne putem „certa” constructiv. Sau nu știu despre altele, dar îmi place să cred că aici așa se întîmplă. Asta doar așa, ca să știm cum stăm.
Unul din comentariile de zilele trecute, nu mai știu exact cum veni vorba, aducea în discuție un aspect care a devenit deja un loc comun: aspectul referitor la gradul general de cultură al americanilor, mergînd către ideea, bineînțeles că acest grad de cultură ar fi destul de scăzut, cel puțin în comparație cu al nostru, al românilor, respectiv al nostru, al europenilor. Și nu neapărat pentru că îmi place mie să fiu Gică-contra (mda, îmi place, dar nu despre asta e vorba
), dar nu prea cred că această afirmație stă pe baze foarte solide.
Probabil că depinde foarte mult CINE aduce în discuție aspectele astea. De obicei am auzit afirmația „americanii sunt inculți” (+ variațiuni pe aceeași temă) de la oameni cu un nivel de instrucție relativ ridicat, oricum peste medie. OK, în momentul în care nivelul TĂU de educație este peste medie, atunci în mod evident vei fi deasupra celor mai mulți din jurul tău, și probabil deasupra celor mai mulți cam din orice loc al Pămîntului care a primit eticheta de „civilizat”. Deci comparația nu este foarte corectă. Comparativ cu TINE care ai cîteva clase în plus față de medie vor fi întotdeauna mai mulți care mai trebuie să halească 2-3 biblioteci pînă să poată sta la discuții cu tine cam pe orice temă.
Se prea poate ca noi să avem în fața ochilor imaginea americanului în truck, cu o doză de Coca-Cola într-o mînă și un hamburger în cealaltă, neapărat gras și care evident, nu știe unde este România pe hartă. Sau și mai rău, nu știe care este capitala Cehiei. Totuși în ce măsură imaginea asta este una indusă din … filme? Ah … și dacă într-adevăr este una indusă doar din filme, în ce măsură nu suntem noi înșine superficiali și chiar un pic aroganți limitîndu-ne la o astfel de imagine? Adică fix ceea ce le reproșăm noi, europenii, americanilor!!
Dacă este să facem așa o aproximație rapidă, de la San Francisco la New York avem cam 4600 km, adică un pic mai mult decît de la Constanța la Lisabona. Am luat două exemple care străbat cele două continente pe direcția est-vest. Repede și fără Google, cu ce precizie putem pune noi pe hartă unul dintre cele mai imp0rtante state americane: Colorado? Hmmm … păi atunci de ce să avem pretenția să pună un american Cehia pe hartă și eventual să mai știe și povestea cu Cehia și Slovacia? Oh, ca să nu mai vorbim că 99% dintre europeni vor spune că New York City este capitala statului New York, ceea ce este iarăși o ușoară … grabă! Cu alte cuvinte nu sunt foarte sigur că europeanul mediu stă mult mai bine la capitolul geografie în comparație cu americanul mediu.
Pînă una-alta știu că de fiecare dată cînd am intrat în vreo librărie americană gen Barnes&Noble de exemplu, era plin de oameni de toate vîrstele pe care îi vedeam stînd acolo și devorînd romane, clasice sau moderne, literatură de specialitate, albume de artă. Zilnic! Nu-mi amintesc să mă fi lovit cu aceeași putere o imagine similară în Europa sau în România.
Un alt exemplu: am mai scris despre ziua porților deschise care este o tradiție anuală cam la orice universitate din America. Timp de doi ani la rînd în cîte un weekend întreg campusul, majoritatea laboratoarelor sunt deschise și aglomerate începînd cu bebeluși în brațele părinților și terminînd cu bunici singuri sau cu nepoți după ei. Între cele două extreme de vîrste … tot ce vrei … tineri adolescenți cu pantalonii în vine și tricouri largi cu motive ce țin mai degrabă de pop-culture, acei grași cu hamburgerul în mînă care ne hrănesc nouă, cultivaților europeni, clișeele despre America, oameni în toată firea străbătînd o zi întreagă un campus pentru care ai nevoie de 20 de minute numai pentru a-l străbate de la un capăt la altul. Cu mașina, of course, că doar suntem în America!
Nu cred că o astfel de zi a porților deschise ar avea același succes în România, iar în altă parte în Europa din ce am putut constata este mai degrabă o excepție decît o tradiție!
Probabil că se poate generaliza la nivel de popor spunînd că americanii sunt o nație tupeistă. Dar de cîte ori, pe plan personal, nu am avut de cîștigat de pe urma unui comportament tupeist? Sau de cîte ori nu ne-am dat seama că am ratat ceva tocmai pentru că nu am avut sînge tupeu? Probabil că se poate generaliza spunînd că sunt o nație pragmatică și pentru asta o să dau un exemplu poate pueril, însă din viața de zi cu zi. Nu știu voi, dar pe mine de mic copil mă urmărește o problemă: chiuveta din bucătărie (și nu numai, de altfel) trebuie să aibă o sită care să rețină tot cîrmîzul pentru că altfel se înfundă … cu tot tacîmul … cheamă instalatorul, desfundă … știți voi … În copilărie eu uitam tot timpul de sita aia (+ că era mult mai simplu fără ea), iar tata se ocupa de desfundat. Acu’ mi-a venit mie rîndul la desfundat!
Ei bine, în America, pe lîngă faptul că țeava de scurgere este mult, dar muuult mai groasă, în foarte multe locuri imediat sub scurgerea de la bucătărie este o mică-mare morișcă care are grijă să mărunțească cîrmîzul de care vă povesteam! Pragmatic, nu? Și de altfel simplu! Ne place să spunem că elvețienii sunt punctuali și că nemții sunt organizați. Eu organizare mai eficientă ca în America nu am văzut! Ne place să spunem că Europa este eco și că nu face risipă, și totuși … priviți mai jos:




Wednesday, April 25th, 2012, 1:42 pm | 



April 25, 2012 at 2:41 pm
e atat de usor sa punem etichete si mai ales sa criticam pe altii. in ceea ce priveste nivelul nostru de cultura ca popor, ne indreptam vertiginos spre minim, daca urmarim tv-ul, emisiunile cu ratinguri maxime si mersul haotic al scolilor. poate ca mai demult eram mai destepti ca altii, acum tindem sa ne confundam masa mare a mediocritatii si nici macar nu ne deranjeaza lucrul asta..
April 25, 2012 at 3:46 pm
E fun sa-i etichetezi pe americani drept prosti. E posibil sa fi fost si eu unul dintre cei care practica sportul asta, insa, dupa ce, in micutul oras Plattsburgh din nordul statului New York, pierdut printre paduri virgine, la doua ore distanta de Montreal, am ajuns fata in fata cu prima toaleta cu senzor din viata mea, si mi-a trebuit juma’ de ora de reflectii adanci pentru a intelege cum functioneaza, perceptia mea s-a schimbat radical.
In ton cu incheierea ta, un alt termen prin care as descrie experienta mea americana este “specializare”. Poate unii dintre ei nu se pricep sa faca prea multe, dar pe alea pe care le fac – le fac cu simt de raspundere.
April 25, 2012 at 4:39 pm
Intuneric: exact! asta este si una dintre concluziile mele. felii subtiri dar profunde!
April 25, 2012 at 4:34 pm
Într-o țară atât de mare ca SUA, e normal ca și numărul de proști să fie mai mare. Dar, raportat la întreaga populație, e cam același ca în orice alt loc al lumii civilizate.
Și mă gândesc acum la Europa noastră atât de cultă și prețioasă… La ce i-a folosit oare? A fost măcinată de puzderie de războaie, a fost mereu împărțită în tabere, în funcție de interesele unuia sau altuia, s-au luptat mereu pentru supremație… Măcar americanii, după experiența războiului de independență și apoi al celui de secesiune, s-au prins că e contraproductiv să se bată între ei, găsind o cale de a se uni cu mult înainte ca ideea asta să le vină europenilor.
April 25, 2012 at 4:41 pm
SLVC: totusi Europa este sarmanta in felul ei pestrit de a fi. Numai cind treci granita din Germania in Franta si realizezi asta. Ce sa mai vorbim de discrepante gen Italia-Suedia?!
April 25, 2012 at 5:04 pm
“povestea cu Cehia și Slovacia” care poveste?
)) Glumesc 

mh, n-as putea niciodata sa generalizez, desi am intalnit si cunoscut multi americani.
Imi plac la ei multe lucruri, dar in primul rand respectul fata de autoritati: politie, pompieri, doctori. Adica taman aia cu sirene. Asa ceva as vrea si pe aici. Sa nu mai vad politisti care sunt intimidati de oricine, de exemplu. Acolo autoritatea este autoritate. In general este respectata, zic, pt ca sunt si exceptii.
Insa, referitor la cultura lor.. ei sunt ‘antrenati’ de mici sa stie cultura americana si cam atat. Asta pe langa faptul ca imi par indocrinati cu “americanii sunt cei mai tari din lume” si “the best country in the world”-bullshit…
Pragmatismul lor functioneaza foarte bine, este o societate consumerista si lucrurile merg unse din punct de vedere comercial, iar asta pentru ca au o traditie si sunt primii capitalisti ai lumii.
Dar ceea ce ma deranjeaza cel mai mult la ei, este ca multi dintre ei au un fel de ura impotriva celor non-americani, ca le invadeaza tara, le iau locurile de munca si alte motive, DESI ei insisi sunt o tara formata din toate natiile lumii… deci un pic ironica faza.
Pe langa faptul ca auzi multi inculti “I only speak American” in loc de English…
Hai ca m-am lungit
Concluzionez doar ca n-as arunca cu pietre dupa ei, dar imi par de multe ori foarte limitati in gandire.
April 25, 2012 at 5:11 pm
Gabitelu: chiar nu prea inteleg ce vrei sa spui cu ra fata de non-americani. America a fost tara in care am trait si m-am simtit cel mai putin strain!
April 25, 2012 at 5:15 pm
@ rata: eu am fost mai mereu tratata ca un alien. Desi vorbeam limba foarte bine si nu saream gardul cu nimic. Poate ca e prea dur cuvantul ura, dar reticente, suspiciuni si prejudecati la adresa est europenilor si sud americanilor, am intalnit destule. Asta este sentimentul cu care am ramas eu. Poate, doar poate, sunt si un pic subiectiva.
April 25, 2012 at 5:16 pm
Gabitelu: daca este sa vorbesc un pic si de chestiile negative (care sunt destule), as spune ca ceea ce imi displace acolo este atmosfera de jungla urbana pe care o intilnesti cam peste tot.
April 25, 2012 at 5:26 pm
@rata: detaliaza un pic jungla aia urbana, sa inteleg mai bine.
ca in reclamele la Bergenbier) as spune ca mi se pare un pic inevitabil sa fie maxim de urbanizata SUA, tocmai din cauza consumerismului. A, si a faptului ca sunt un pic workaholici, ceea ce nu e chiar asa de rau. Pentru ca acolo este foarte clar: nu muncesti, nu te tine nimeni in spate! Eu am avut sentimentul asta. Ok, exista Salvation Army sa iti dea haine si haleala, exista azile, dar ala nu e trai. Asta am putea invata si noi toti: sa muncim ca sa avem. Nu neaparat ca boii in jug, dar sa muncim.
Dar daca am inteles eu ce cred ca spui tu (pare promitator raspunsul deja, nu?
April 25, 2012 at 5:45 pm
Gabitelu: faptul ca exista aceasta separare foarte clara in good neighborhoods si bad neighborhoods. Cind iti cumperi o casa, cind mergi de colo-colo si strabati vreo astfel de zona. Nu pot sa uit cum ajuns in America am primit indicatii cum sa ajung intr-un loc DAR de la intersectia cu strada 4 pina la strada 27 sanu care cumva sa cobor din masina si sa inchid usile la semafor!
April 25, 2012 at 6:20 pm
@ rata
poate pentru ca si noi avem in Bucales Ferentari si Rahova, mi se pare normal sa fie separatism.
acuma, nah, fiecare cu normalitatea in care a fost crescut
Dar e oarecum logic sa fie impartita societatea. Iar cartiere rau famate sunt in orice oras mare. NYC e la fel. Acolo trebuie sa fii te feresti de Bronx sau Queens, parca.
April 25, 2012 at 6:45 pm
Vis-a-vis de feeling, Rata a zis-o bine: in State n-am avut niciodata senzatia ca as fi un strain. E drept, in micul Plattsburgh, in prima luna, eram privit ca o ciudatenie a naturii. Dar asta mai mult din cauza ca mergeam mult pe jos si-mi caram cumparaturile in plase de mana – doua concepte destul de… stranii pentru ei. Dar s-au obisnuit si au ajuns chiar sa se mandreasca cu mine, c-as fi de-al lor – chiar daca eram din Romania.
April 25, 2012 at 6:48 pm
ştii cum vine asta, rata? ca şi cu capra vecinului…
oamenii sunt la fel peste tot, discutam mai deunăzi cu cineva care ponegrea de zor naţia românească şi i-am spus acelaşi lucru: vorbim de natura umană, cu bunele şi relele ei…
etichetările acestea sunt nu numai inutile dar şi deloc folositoare… patul procustian este o utopie ale cărei efecte pot semăna cu cele pe care 2711 de pietre mari le amintesc în inima berlinului.
April 25, 2012 at 7:11 pm
Nu am avut ocazia sa vizitez America pana acum, insa anul trecut a fost in Pennsylvannia cea mai buna prietena a mea, cu programul Work& Travel. Ea a ramas placut surprinsa, mi-a povestit ca s-au comportat foarte frumos cu ea, nu au tratat-o ca pe un strain, ca laudau mereu europenii.
Cat despre etichete, se produce efectul de turma, zice unul ca ala e prost, automat si ceilalti vor gandi la fel, fara sa analizeze situatia cat de cat.
In ceea ce ne priveste pe noi ca popor, subscriu aA. Probabil ca in articolul meu despre romani am fost cam rea sau am exagerat, insa stirile Tv pe care le urmaresc zilnic( unde nu vad niciodata un lucru bun) si multe experiente personale mi-au confirmat faptul ca nu ma aflu prea departe de adevar.
April 25, 2012 at 7:15 pm
Nu stiu ce sa spun, nu am fost in state si nu pot comenta. Imi amintesc totusi de una dintre lecturile mele, America ogarului cenusiu, de Romulus Rusan, sotul Anei Blandiana. Au stat amandoi cateva luni acolo, cu o bursa universitara, iar el a scris cartea asta din care eu am inteles ca americanii sunt oameni ca toti oamenii, si mai buni, si mai rai, pestriti la cultura ca si ai nostri, iar comportamentul lor fata de nou-veniti e determinat de comportamentul acestora, exact ca si in Europa, pana la urma.
Ne lumineaza pe toti acelasi Soare…
April 25, 2012 at 8:28 pm
daca te uiti la un western din anii 70 vezi ca oamenii aveau in case, pe vremea aia si in Vestul Salbatic, ceea ce noi abia visam acum sa avem.
sincer, fara sa supar pe nimeni, cei care nu vor sa recunoasca niste merite sunt complexati.
April 26, 2012 at 10:55 am
Americanii … interesat subiect – americanii de acum ? americanii de ieri ? americanii de demult ?
Profitori la maxx !
Au “inglobat” in natiunea lor oameni geniali de peste tot si idei geniale de peste tot si au spus “iata ce poate America”, cu toate ca nu aveau nici un fel de merit, oamenii si ideile nefiind “produse” “genuine american”.
Ipocriti la maxx ! “Democracy” este cea mai laudata “marfa”, dar de abia in 1960 o fetita de culoare a reusit sa intre intr-o scoala, pana atunci destinata exclusiv albilor, dar si in acel moment excortata de 4 “law-enforcement official of the FBI”.
Si chestiile astea cu “la maxx” pot continua …
Ma intreb daca astea pot face din oricare american “un tupeist” sau “un ipocrit” … nu cred. Mai repede cred ca trebuie sa analizezi pe cei pe care ii cunosti, fara prejudecati si fara “etichete”. Da’ asta-i valabila pentru majoritatea natiunilor, nu ?
Bineinteles, daca nu le spui ca un român este cel care a realizat primul zbor autopropulsat, cu un aparat mai greu decat aerul, o vor tine langa cu fratii Wright. Si daca nu le spui ca Paulescu a descoperit hormonul antidiabetic eliberat de pancreas, ei o vor tine langa cu pozitia de “co-discovery of insulin” a lui Charles Best. Si pana si despre stilou trebuie sa le spui ca a existat Petrache Poenaru care l-a inventat iar M. Klein si Henry Wynne nu au facut decat sa-l imbunatateasca, cu vreo 40 de ani mai tarziu … dar necunostintele astea nu fac din cetateanul american un nestiutor demn de dispret. Demni de dispret sunt cei care renunta la valorile lor pentru a “inghiti pe nemestecate” o serie de “valori” americane. Nu discutam de situatiile in care aceste “valori” le sunt impuse cu forta in “meniu” sau chiar bagate cu forta “pe gat”. America (mai) are destule valori adevarate pe care ar fi bine sa le adoptam, dar din pacate preluam mai mult “gunoaiele”.
April 26, 2012 at 2:40 pm
G&I: nu sunt de acord cu argumentele tale pentru “profitori”. De ce oamenii geniali si ideile geniale de peste tot s-au dus in America? Nu le-a inglobat nimeni cu forta. Pe Palade nu l-a rapit nimeni sa-l duca in Amrica. Nici pe Einstein. Nici pe Fermi. Si lasa ca si Oppenheimer chiar daca s-a nascut in America, ta-su tot din Europa venise … nu mai stiu exact de unde. Toti colegii mei acolo s-au afirmat. E drept, in Romania au invata, nu zice nimeni ca nu, dar acolo au gasit pamintul fertil ca sa rodeasca.
Cu democratia ai dreptate, eu insa ma refer la ceea ce este acum. Sigur ca poti gasi multe inechitati. Dar si posibilitatile sunt altele.
Cit despre exemplele pe care le-ai dat, sunt curios cita lume NON-americana le cunoaste. Eu nu eram la curent decit cu hormonul si cu avionul.
April 26, 2012 at 3:08 pm
Prostia şi inteligenţa sunt uniform răspândite pe suprafaţa pământului.
La fel şi cei care se vor bate cu cărămida-n piept şi vor urla din toţi bojocii : noi suntem români , sau noi suntem americani, sau noi suntem pakistanezi, etc. demonstrându-ţi cu EXEMPLE CLARE superioritatea celor ieşiţi produsul testiculelor neamului său asupra oricăror alţi oameni.
De obicei ăia legaţi de pământul străbun ( care nu au prea ieşit din coteţul părintesc ) sunt aşa.
E o imbecilitate să afirmi că ceilalţi sunt proşti. Cu cât cutreieri mai multe ţări şi VEZI ( sunt care se plimbă dar nu VĂD ) alte popoare , reuşeşti să apreciezi laturile pozitive, cele negative – REUŞEŞTI SĂ-ŢI FACI O IMEGINE REALĂ A LUMII ĂSTEIA – nu ce-ţi vomită patrioţi de genul VC Tudor sau Tokes Laszlo.
——–
Dacă tot sunt aşa proşti americanii , cum se face că nu este coadă la ambasada României din SUA pentru vize , şi e invers.
——–
Ceea ce nu e uniform, e nivelul de trai.
—–
Mah, nu are rost vorbit subiectul.
April 26, 2012 at 3:28 pm
kekee: sunt relativ de acord cu raspindirea uniforma a unor chestii pe suprafata pamintului. Dar totusi exista niste dominante la unele popoare. Pe astea tot cautam noi sa le punem la insectar!
April 26, 2012 at 3:10 pm
erata:
celor ieşiţi DIN produsul testiculelor….
April 26, 2012 at 3:11 pm
E
April 26, 2012 at 3:17 pm
Eu cel mai bine am lucrat cu americanii.
E fain să faci afaceri cu ei şi să munceşti cu ei.
Pragmatici, inventivi şi fără multe complicaţii.
Ideea lor era :
- Şi eu, şi tu vrem să facem bani din asta. Hai să-i dăm bice, să vedem cum o facem.
ps.
De observat că în ” cum o facem ” intră: cum lucrăm împreună, cum ne dăm o mână de ajutor dacă e nevoie, cum facem banul, şi cum rămânem amici şi mâine cine ştie, o facem din nou.
—-
Mie-mi plac.
Copii ok., deschişi, fără idei preconcepute.
—-
De politica statului şi politicienii lor mă doare-n coor, eu cu oamenii am deaface, nu cu GI-Joe sau Obama.
April 26, 2012 at 3:34 pm
@Ratatouille – Hai sa vedem
… daca nu-l luau ei cu japca pe Von Brown (si puneau rusii mana pe el) se ducea dracului aselenizarea americana, nu ?
Eu ma gandesc la faptul ca pe vremea cand infloreau academii in Europa, America nu exista decat in mintea unor vizionari sau aventurieri. Si pe vremea cand cultura europeana dadea oameni geniali, valori cu adevarat universale, in State domnea legea Colt-ului sau era salbaticie naturala. Si asa mai departe. Ceea ce au facut a fost sa deschida niste porti sperantei dar cei care au pasit prin aceste porti veneau cu mostenirea Europei – de asta intrebam la inceput “Despre care americani vorbim ?”. Teren cat vezi cu ochii, munte, campie, ocean, petrol, aur si alte bunatati din belsug – trebuie sa fi fost de-a dreptul idiot sa nu te fi dezvoltat, sa nu fi ademenit. Dupa ce au luat o buna parte din crema Europei (ba chiar si cateva bomboane) au acoperit cu ea prajitura americana. America nu exista decat de foarte de curand, trecutul ei apartine unor europeni care au sperat si au muncit (pe branci). America a cumparat la greu materie cenusie pana cand a fost in stare sa dezvolte autohton.
Este mult de discutat si argumente se gasesc si pro si contra. Sigur este ca America este un puzzle de natiuni. Nu a avut timp sa se formeze. De la “Myflower” si pana la presedintele Obama nu sunt nici 400 de ani.
Americanii sunt de admirat dar au si “pete” pentru care pot fi blamati. Sunt niste oameni obisnuiti care nu au avut de-a face decat cu ei, nu cu Gingis Han, Savonarola, “duetul” Hitler – Stalin si alti asemenea. Au putut sa se dezvolte si au facut-o intr-un mod care poate fi admirat dar poate fi si criticat.
April 26, 2012 at 3:42 pm
G&I: asa … mai ajungem la un numitor comun acum. Sigur, eu puneam mai putin accentul pe mostenire, si mai mult pe prezent.
April 27, 2012 at 12:18 am
Eu ma rag din americani asa ca nu am cum sa vorbesc urat de ei.
Consider ca suntem subiectivi cand afirmam ca n-au cultura…cat stim noi despre UDS? Ei traiesc intr-o tara intinsa pe un continent noi ce suprafata avem? O suburbie a NY…
Hai sa nu dam cu paarul..
Au beneficiat de aportul mai multor etnii care s-au stabilit acolo ceea ce i-a facut variati ..
Am un prieten care dupa 12 ani de America este degajat si relaxat, a invatat acolo sa convietuiasc in mod pasnic cu oricine dar a invatat sa isi mentina si punctul de vedere pana in panzele albe..
Cati dintre noi, facem asta?
April 27, 2012 at 12:19 am
ma trag***
April 27, 2012 at 6:37 pm
Cu parere de rau afirm ca romanii inca nu au invatat sa-si vada lungul nasului inainte sa arunce cu pietre. Ne place sa criticam. Daca ne uitam pe internet, in mass media, la tv, pe strada, pe terase intalnim doar critici – dar cand vine vorba de propria persoana adoptam pozitia strutului sau, si mai rau, incepem sa luam energizante inaintea celor care ne critica.
May 1, 2012 at 9:49 am
Ratatouille, multumesc!
Primele luni după ce am emigrat in US, mi se părea ca totul este cu fundul in sus, si ca multe lucruri sunt ciudate. Între timp am găsit logica pentru multe din nedumeririle mele initiale, si chiar zic ca sunt de common-sense. Si da, sunt patrioti. Chestie de apreciat, decât de blamat as zice. Nu m-am simțit niciodată o straina in tara asta, si din păcate nu pot spune asta despre Europa. Nimeni nu s-a uitat la mine ciudat, nu au ras de accentul cu care vorbesc. Chiar încercau sa descopere tara din care provin, si mă intrebau cum e România. Am un prieten american foarte bun, fost navy, care mă pune sa-i povestesc despre Europa si România, de fiecare data cand ne întâlnim.
Sunt adevarata profesioniști in ceea ce fac, si am văzut foarte putini jack-of-all-trades.
Sistemul lor universitar este de invidiat, iar profesorii chiar
May 1, 2012 at 10:05 am
Sorry, am apasat greșit.

Zicem de sistemul universitar american, care este construit excelent. Profesorii sunt foarte dedicati, respectuosi si relaxati. Iar standardele sunt ridicate. Nu am auzit încă de nici un caz in care studenții au copiat. Chiar discutam cu câțiva si li se părea de neacceptat acest lucru. Vorbesc de cele 2 locuri in care am învățat eu: un Comunity college si o universitate de top ten pe domeniul meu.
Vorbea aici cineva de faptul ca americanii sunt împotriva imigrantilor. Nimic mai nedevarat. Americanii au o problema cu imigratia ILEGALĂ, si eu cred ca au dreptate. Cand ai in tara 12 milioane de ilegali-surse oficiale-si 40 milioane de ilegali-surse neoficiale dar credibile, exista o problema majora. La mine-n județ cred ca sunt cei mai multi ilegali hispanici, si au devenit o greutate imensa pentru bugetul statului, si așa pe minus. Plus altele pe care nu o sa le menționez, ca as abuza prea mult de spațiul oferit de gazde.
America nu este perfecta, dar eu cred ca este cel mai bun loc in care poți trai.
Just my 2 cents!